צו ירושה וצו קיום צוואה – כל מה שצריך לדעת

צו ירושה הוא מסמך משפטי הקובע כיצד תתבצע הירושה של הנפטר וזאת במידה והוא (או היא) לא השאיר אחריו צוואה חוקית בתוקף. על פי החוק כל אדם רשאי לקבוע את צוואתו אך במידה והוא עצמו לא ממלא אותה יגיע הרשם לענייני ירושה ויקבע צו ירושה שיקבע כיצד יתנהל העיזבון. בפועל הצו קובע מי יהיו היורשים החוקיים וכיצד יתחלק בניהם העיזבון. כדי לקבל את הצו יש להגיש בקשה מסודרת בלשכת הרשם לענייני ירושה.

ברגע שהוגשה בקשה להוצאת צו ירושה יתכן שהוא יינתן בחזרה כעבור תקופה כשזו יכולה לקחת חודש ואף שלושה חודשים. בזמן הזה אין לבצע פעולות בעיזבונו של הנפטר ובתוך כך מכירת נכסים, שימוש בכספים ועוד. כמובן, כל זה נוגע רק למצב בו אין צוואה מסודרת או למצב בו יש ירושה ״חלקית״ שאינה מפרטת את אופן השימוש בכל הנכסים והכספים של האדם. הבקשה להוצאת צו הירושה תתבצע מול הרשם לענייני ירושה כשהיום ניתן להגיש את הבקשה גם באופן מקוון.

 

תהליך הגשת בקשת צו ירושה

את הבקשה לקבלת הצו ניתן להגיש באופן פיזי במשרדי הרשם לענייני ירושה אך אפשר להגיש אותה גם באופן מקוון בתהליך שנחשב יחסית פשוט. אלו אשר רוצים להגיע באופן פיזי למשרדים צריכים למלא טופס בקשה לקבלת הצו ולמלא תצהיר עליו יחתום אחד מהבאים: עו״ד, שופט, נוטריון, דיין בית הדין הרבני.

כל הטפסים נמצאים באתר האינטרנט של הרשם ואפשר לקבל אותם גם מעו״ד שמלווה את התהליך. בנוסף לטפסים יש לשלם שני שוברים ולהגיש את הבקשה באופן פיזי בלשכה הממוקמת באזור בו חי המוריש (לצורך העניין אם המגישים חיים בצפון בזמן שהמוריש התגורר בדרום יהיה עליהם להגיד לדרום).

התהליך מקוון מאפשר לילדי או הורי הנפטר להגיש בקשה בלי להגיע באופן פיזי ללשכה. גם כאן יש למלא את הטפסים הנדרשים ולשלם אגרת פתיחת בקשה. מבחינת התשלום יש לשלם עבור פתיחת הבקשה ודמי פרסום הצו. במידה והבקשה מתבצעת על ידי עורך דין הוא עצמו ישתמש באמצעי המקוון כדי לקדם אותה. כדאי לדעת כי הגשה מקוונת חוסכת כ-15% מהאגרה.

 

תוקפו של צו ירושה

לפני הגשת בקשה להוצאת צו ירושה כדאי לדעת כי ברוב הגדול של המקרים מדובר על פסק דין סופי וחד משמעי. ישנם מקרים בהם ניתן לבטל או לתקן את הצו אך יש לשאוף להימנעות מכך בשל המורכבות, הזמן שנדרש והעלויות שיכולות להתווסף לתהליך. ככל האפשר יש למלא את הטפסים השונים על פי הנדרש כך שהצו שיתקבל יהיה רלוונטי. כמובן, ניתן להתייעץ עם עורך דין לענייני ירושה ובכך להבטיח כי התהליך כולו יהיה פשוט יותר ומדויק.

התפקיד של עורך הדין הוא להקפיד על תהליך פשוט, תקין ומהיר ככל האפשר. התייעצות מאפשרת למנוע בעיות שלא פעם עולות לאחר הגשת בקשה לצו ירושה. כמו כן, במקרה שלנפטר היו נכסים וכספים יוכל עורך הדין המומחה לכך לסייע בהכוונה בכל הנוגע לתשלומים השונים. במקרה של ירושה יתכנו תשלומים שונים ומיסים ויש לטפל בהם באופן המיטבי כך שמרב הכספים יישארו אצל היורשים. עורך דין יוכל לסייע לשמור על הזכויות גם במקרים בהם צפויים להיות סכסוכים על נושא הירושה.

 

חשיבותו של עורך הדין

לכתו של אדם עשוי במקרים בהם אין צוואה מסודרת לסכסוכים ולעיכוב בהעברת הנכסים והכספים לשארים. משרד עו״ד אביחי דמארי עורך דין משפחה עוסקים בדיני משפחה ומציעים ליווי מלא כולל הוצאת צו ירושה ובחינת הנושא לעומק כך שתוכלו לעמוד על הזכויות שלכם. כדי שנוכל לעזור גם לכם בזמנים לא קלים אלו צרו קשר ונסייע בהקדם.

עורך דין

עורך דין