נהיגה ללא רישיון נהיגה בקרב קטינים – מה אומר החוק

מדי שנה נתפסים מספר לא מבוטל של קטינים נוהגים ללא רישיון נהיגה. נהיגה זו מסכנת הן את הנהג הקטין והן את הסובבים אותו, שכן נהג לא מיומן ללא כל ניסיון, ידע והכשרה עולה על הכביש. הסיבות לכך שקטינים נוהגים ללא רישיון הן רבות ומגוונות ובינהן רצון לחופש ועצמאות, לחץ חברתי וחוסר מודעות לסיכונים. דיווחי משטרת ישראל חושפים כי מדי שנה נתפסים כ-1,500 קטינים נוהגים ברכבים השייכים להוריהם או לחברים, ללא רישיון נהיגה תקף.

כיצד רואה החוק נהיגה ללא רישיון

נהיגה ללא רישיון נהיגה היא עבירה כללית הכוללת בתוכה מספר עבירות ספציפיות כאשר רק אחת מהן היא נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל כלומר עבירה זו מתייחסת למי שמעולם לא הוצא לו רישיון נהיגה. כמו כן היא כוללת נהיגה בתקופת פסילת רישיון, בין אם באופן זמני או קבוע. היא כוללת גם נהיגה בניגוד לתנאי הרישיון, נהיגה ללא רישיון נהיגה מתאים לכלי הרכב, ונהיגה עם רישיון שפג תוקפו. חומרת העבירה נקבעת בהתאם לנסיבותיה, ובהתאם לסוג העבירה הספציפית.

מה העונש על עבירת נהיגה ללא רישיון

עבירת נהיגה ללא רישיון גוררת אחריה השלכות חמורות, הן מבחינה פלילית והן מבחינה אזרחית. העונשים האפשריים כוללים עד שנתיים מאסר בפועל ובנוסף מאסר על תנאי. כמו כן הם כוללים קנס כספי אשר גובהו נקבע בהתאם לחומרת העבירה ונסיבותיה. בנוסף לכך קצין משטרה רשאי להשבית את כלי הרכב שבו נעברה העבירה. כמו כן בית המשפט רשאי לפסול את הנהג מלקבל רישיון נהיגה למשך 3 שנים לפחות.

ישנם מקרים בהם בית המשפט עשוי להחליט על תקופת שלילה קצרה יותר, אך עליו לפרט את נימוקיו בהחלטתו. בית המשפט רשאי להטיל עונשים נוספים, כגון עבודות שירות וקנסות נוספים.

מה דינו של בעל הרכב

במרבית המקרים, הרכב שבו נעשה שימוש ע"י הקטין שייך להוריו, לבני משפחתו או לחברים .דינו של בעל הרכב שנתן לנהג ללא רישיון לנהוג ברכבו תלוי בנסיבות המקרה, ובידיעתו של בעל הרכב בנוגע לרישיון הנהיגה של הנהג. אם בעל הרכב ידע בוודאות שהנהג אינו בעל רישיון נהיגה תקף, הוא צפוי לעונש של מאסר בפועל של עד 3 שנים, קנס כספי, ואף פסילת רישיון נהיגה. אם בעל הרכב יכול להוכיח שלא ידע, ולא היה צריך לדעת, שהנהג אינו בעל רישיון נהיגה תקף, הוא עשוי להימנע מעונש. כעקרון בעל הרכב נושא באחריות לברר ולוודא שהנהג ברשותו בעל רישיון נהיגה תקף.

משפטו של קטין שנתפס נוהג ללא רישיון נהיגה

נהיגה ללא רישיון נהיגה היא עבירה פלילית חמורה, גם כאשר מדובר בקטין. משפטו של קטין שנתפס נוהג ללא רישיון נהיגה יתנהל באופן שונה ממשפט של אדם בוגר, וישנם מספר גורמים שיקבעו היכן יתנהל המשפט ומה יהיה גזר הדין. הגיל המינימאלי להטלת אחריות פלילית בישראל הוא 12 שנים. משמעות הדבר היא שרק קטינים מעל גיל 12 יכולים להיות מואשמים בפלילים בגין נהיגה ללא רישיון. ככלל, משפטים של קטינים מתנהלים בבית המשפט לנוער. חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971, קובע שזוהי הערכאה המתאימה ביותר לדון בעניינים של קטינים שהסתבכו עם החוק. אולם, קיימת חריגה בנוגע לעבירות תעבורה. סעיף 45ב(א) לחוק הנוער קובע שכאשר מדובר בקטין שנהג ללא רישיון נהיגה, הוא יועמד לדין בבית המשפט לתעבורה אם היה כשיר מבחינת גילו לקבל רישיון נהיגה עבור סוג הרכב שבו נהג.

איך להתמודד כשנתפסים ללא רשיון נהיגה?

מומלץ להתייעץ עם עורך דין לתעבורה במקרה של קבלת דו"ח על נהיגה ללא רישיון, הן לנהג והן לבעל הרכב. עורך הדין יוכל לבחון את נסיבות המקרה, לייעץ לכם לגבי זכויותיכם ואפשרויות ההגנה שלכם, לייצג אתכם בבית המשפט ולנסות להקל בעונשכם.

נהיגה

נהיגה